20 July 2011

Minggu 27...

Memasuki minggu ke-27, iaitu d akhir trimester kedua perut semakin membesar & akn menyebabkan rs sakit d bahagian punggung & belakang. Hal ini adalah d sebabkan refleksi yg berlaku untuk menahan beban depan tubuh anda dan bertumpu pada bahagian belakang tubuh.

Untuk mengurangkn rs sakit pada bahagian punggung maka disarankan untuk mengurangi penggunaan sepatu yg terlalu tinggi, memperhatikan peningkatan berat badan kerana sekiranya berat bertambah secara berlebihan maka akan menyebabkan sakit punggung & belakang semakin ketara, posisi tubuh semasa membongkok juga harus d titik berat & hindari dr berjalan, duduk @ berdiri engan waktu yang lama.

Bayi sudah mampu mengedipkan matanya di minggu ini & selain dr itu retina matanya juga telah mulai terbentuk. Pendengarannya dan pengelihatannya juga sudah berfungsi, mungkin anda dapat mendengarkan lagu yang ringan dan juga anda dapat mencoba untuk memberi cahaya lbih disekitar perut, mungkin anda akan merasakan kalau bayi anda menganggukan kepala. Minggu ke 26 kehamilan berat badan bayi anda sudah mencapai 750-780 gram & tinggi badan bayi anda 35-38 cm.

Bayi juga sudah mulai pandai menghisap ibu jari dan menelan air panas (cecair amnion) yang mengelilinginya. Air yang ditelan itu akan keluar daripada badannya sebagai air kencing. Tunas rasa bayi pada masa ini baru terbentuk. Ia sudah bleh bertindakbalas kepada rasa manis, masam dan pahit. Kelenjar peluhnya juga sudah mulai terbentuk dan bayi sudah boleh batuk dan tersedu. Sepanjang kehamilan ini kita amat digalakkan memakai pakaian yang diperbuat dari kain kapas yang boleh menyerap haba dengan baik.

No comments:

Post a Comment