25 April 2012

Ceritera Cinta: Oh pengasuh.............

Bila dh menjadi ibu berkerjaya, mest pening pk nak anta anak kat sapa bl pg keja kan? bg yg senang nk dpt pengasuh alhamdulillah la...xpyh pening2..tp bg yg susah nk dpt pengasuh..mmg pening & xtenang d buatnya..tambah lak pengasuh yg byk kerenah..hal ni tjadi kat aku & nak share la story psl pengasuh2 ni...niat di hati bukan nk mmburukkan mereka2 itu...tp just nk share..selalu btukar2 pengasuh ni sbb anak xserasi ngn pengasuh..ni lain plak jd nya, pengasuh yg xberapa nk serasi ngn anak..boleh mcm tu?

Pengasuh 1 (A bukan nama sebenar):
Sebelum start keja lg aku dh survey2 pengasuh area umah yg aku nk sewa nnt..alhamdulillah, xsusah nk cr & dpt la seorg ni...dok 1 blok ngan aku &  umh dia d tgkt 3...xkisah la nk kena naik trun tangga amik & anta amsyar setiap hari asalkan senang...awal2 mmg baik...kebetulan org belah utara jugak..lg senang..so, aku pndah sehari sblm start keja &  time dok kemas2 umh, kebetulan pengasuh amsyar ni ada...dok sembang2 ngn jiran2 lain kt sebelah umah aku ni...kiranya sehari sblm anta amsyar lg km dh berkenalan...kali pertama,mmg nmpk ok...peramah & baik..so, pg2 dlm kul 7 aku anta amsyar sbb aku msk keje 8.30..nk bajet jln lg jem ke apa ke....biasa la ari 1st anta ank kt org, selalu gk aku kol dia tanya amsyar ok ke x...oh,lupa nk bgtau sebulan dia minta RM250..ok la kan...so, setiap hari aku anta amsyar & amik dlm kul 7 lbh sbb jln jem...so, pendek crita..satu hari dia bgtau nk naikkan bayaran sbb aku amik amsyar lmbt...ckp2 12 jam dia jg..so, fine..aku ok je...maka naik la menjadi rm300..msk ari ke 13, tetiba dia call...

Pengasuh A: Akak, amsyar merap la kak (merap=bt perangai)..sy xleh nk buat apa2...nk msk pn xleh...susah la sy mcm ni...
Aku: (nada terkejut) ait...sblm2 ni ok ja..lgpun amsyar mn de merap2...
Bla....bla...bla...bla..(mcm2 lg la prbualan kami)

Aku dh mula risau,pening,geram,xsuka,stress time tu jgk...nk kena cr pengasuh br utk amsyar nmpknya...masalah2..mn nk cr dlm waktu tdekat ni yang oiiii? huhuhu...tp alhamdulillah, Allah tlg kami...&  dlm ms tdekat dpt jmpa pengasuh br utk amsyar...(crita psl pengasuh br ni lps ni ya). So, berbalik kpd crita pengasuh A ni..bl dia dh xmau ngasuh aku pn ok, fine...xkan nk merayu minta dia jg anak aku jgk kan? oh no! tnever...klu dia dh xmau, aku pn mls nk ckp byk...aku srh dia kira nk byr brapa..ye la...br 13 ari jg amsyar, xkan kn bayor penuh kot kan? last day dia jg amsyar, dia bgtau la bayaran aku kn byr kt dia...korang nk tau brapa dia minta? cer teka...hahaha...xpyh,lmbt..dia minta full payment korang! rm300..pergh! nk mrh pn ada..tp sebab aku mls nk ckp byk, aku ikhlas kan la rm300 tu..(nsb time tu dh bergaji uols!)...papa amsyar pn mls nk ckp byk...dia pn geleng kepala...cuma dia pesan, lps ni jgn dok msam muka lak bl jmpa pengasuh tu...hakhakhak...iye ka jgk kan..dok 1 blok, of course la akn jmpa pnya...xpe la, aku xkisah...

Pengasuh 2 (H bukan nama sebenar):
Awal bln 3 antar amsyar kt pengasuh baru ni..umo sama ngn aku ja..ada anak 2 org...dia mengasuh anak dia ja...so, ok la. cuma dia ni bisnes online...juai bju baby..hahaha..kali ni umah dia agak jauh...pg2 amsyar kn naik keta...so, bulan2 kn bayar rm250..pendekkan cerita, (make it short sbb aku mls nk taip pjg2) sebulan jugak la amsyar dok ngn pngasuh ni...maka pd minggu terakhir bulan tu tetiba la dia bgtau:

Pengasuh H: As, nak bgtau..nnt as standby la cr pengasuh br utk amsyar ye..sbb sy nk buat bisnes kek & biskut ngn member..tp xconfirm lg, klu jd...sebab tu suruh as standby cr dl..
Aku: (terlopong seketika sambil berfikir).Oh tidak!!!!!!!! again???

Kena lg cr pengasuh br..aku dh letih kot..amsyar lg la..kesian dia...sebulan tukar pengasuh...sian sayang ibu...tp alhamdulillah la, amsyar jenis yg mau ngn spa2 pn...tanpa byk tanya, byk soal, aku pn kata ok la..nk buat camna kan...misi mcari pengasuh lain utk amsyar pn bermula...huhuhu, again, dlm waktu yg singkat sgt la susah utk mcari pengasuh..then, km bincang & bt keputusan nk anta amsyar ke nursery...nk try tgk camna plak amsyar d nursery...dgn bantuan sepupu & isterinya, km dpt la nursery yg xberapa nk jauh dr umah...so, bl anta nursery ni lain la...serba serbi lain..

Nursery:
Bdk2 ramai gak...baby & yg umo 2 thn ke ats d asingkan..pekerja ada 5 org..so far, ok...hope & berdoa amsyar syok kt sana sbb ada ramai kwn..at least dia dpt blaja kenai org...xda la kekok sgt..buln2 kn byo rm240..tp klu lebih ms kena la byr asing..sejam rm4...xkisah la...so far, amsyar cam ok dok kat sana..maybe sbb dia ramai kwn..lega...mls nk taip pjg2..short cut, amsyar dok kat nursery tu sampai ujung bln ja..sebab? amsyar nk pindah...bkn sebab nk tukar pengasuh kg dh...sebab amsyar, ibu & papa nk pindah dok tg malim..& pasni ibu yg akn jaga amsyar...sgt puas hati ok!

Amsyar budak baik...kesian amsyar kan? bertukar2 pengasuh...xpe,lps ni ibu akn jg amsyar...

Ceriteracinta: sgt puas hati, syukur alhamdulillah, lega, xtensen2 dh sbb lps ni dpt jg amsyar...menjadi suri rumah kembali...

2 comments:

  1. at last kau noks! terpublish jugak setelah memerap. hahahahahaha.

    ReplyDelete
  2. lorrrr.. npe ngn keje skang?? btw welcome to the clubbbbb.. fulltime housewives.. :D

    ReplyDelete