Leaderboard

09 October 2015

Kek Butter Cepat dan Mudah

Bismilahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum....


Kelmarin As MC...demam & selsema sampai tahap sakit badan...
Pagi tu lena je sebab tak larat je rasa..lemah je badan...
Masuk petang, alhamdulillah...rasa okey sikit...
Time-time tu jugak perut lapaq...hahaha...
Dengan hujan lebat..lagi bertambah-tambah lapaqnya...


Tengok apa yang ada..ermm...stok mentega memang banyak...
As beli yang marjerin jenama Pelangi tu...dapat 1 kg..simpan dalam tupperware...
Sebab As selalu buat nasi goreng planta...so, memang kena ada stok sentiasa...
Bayangkan anak teruna As tu, kadang-kadang pukul 2-3 pagi dia bangun minta nak makan nasi goreng planta...Amsyar lapar katanya...nasib la senang ja nak oi nasi goreng planta tu...


Okey-okey...kembali ke tajuk asal ye puan-puan....
Bila ada mentega, terus pikir Kek Butter lah... @ nama lainnya Kek Mentega...hihihi...
Resipi memang dah siap ada dalam handphone dah (screenshot katanya)...
Apa lagi..mula la membaking...hahaha..
Kejap je nak buat nya....


Kali ni As letak serbuk koko...saja nak bagi macam wow sikit...
Hahahaha...bosan tengok kek takde corak kan..
So, jadi la macam ni coraknya...


Ini lah hasilnya setelah di potong...
Buruk pulak potongannya...hahaha...
Potong terus simpan dalam tupperware...
Anak teruna tu balik sekolah, tengok ada kek..
Apa lagi...seronok la dia...hantu kek jugak tu...


Sini As share resipi kalau ada sesapa nak try....

(A)

250gm mentega
170gm gula kastor
210gm tepung gandum
1 sk baking powder

(B)

5 biji telur
1/2 sk esen vanilla

Cara-cara:
Masukkan semua bahan A dan putar sehingga sebati.
Masukkan satu persatu telur & diikuti esen vanila.
Loyang di gris dengan mentega & bakar macam biasa...


Resipi hasil google dari blog emiliaputeri.blogspot.my


Selamat mencuba kawan-kawan !!



1 comment:

  1. nanti nak try buat la.Tapi macam biasa kena tunggu datangnya kerajinan

    ReplyDelete








Mini Rage Face Happy Smiley