Leaderboard

19 December 2013

Edisi Rajin: Puding Roti with Sos Kastard


Assalamualaikum....

Edisi rajin menjengah kembali....hahaha..rajin la sangat kan...
Ni kes teringin nak makan....bila tgk ada ja bahan2 nak buat apa lagi on la....
Nasib senang ja nak buat....
Balik keja trs msk dapur mengerjakan puding roti..

Ada yang nak resipi ke? Ni kira resipi bantai ja ni...

Memula susun je roti gardenia dlm loyang camni...tapi make sure loyang dgn roti korang tu disapu butter dahulu ya...pastu roti potong la kecik2 ikut suka & susun cantik2...gitu.....
Pastu ketepikan & buat adunan utk dituang dlm loyang roti..

Untuk adunan tu kita perlukan:
Telur 4 biji (saiz sederhana)
Gula 
Fresh milk 
Esen vanilla
Tepung kastard
Kismis (ikut suka nak letak @ tak)

Cara buat pukul telur dgn gula sampai gula larut. Pastu masukkan la gula, fresh milk, esen vanilla & tepung kastard. Kacau sampai semua sebati. Kismis tu ikut suka la korang nak masukkan sekali dalam adunan @ tabur je atas roti bila adunan dah dituang. Dua-dua boleh....Pastu tuang ke dlm loyang roti. Biarkan roti terendam dengan adunan dlm 30 minit. Bagi dia mesra gitu..Sementara tunggu tu jom buat sos kastard pulak.


Untuk sos kastard kita perlukan:
Tepung kastard
Susu cair (1 tin)
Esen vanilla
Garam sikit
Gula

Caranya campur la semua bahan & kacau sampai tepung kastard sebati. Pastu atas api perlahan, kacau sos sampai kelihatan agak pekat. Dah siap...


Bakar puding dgn suhu 150oc selama 30 minit (suhu ikut oven masing2 ya). Nak tau dah masak, roti akan bertukar jadi keperangan & nak sure lagi masak ke idak ambik lidi cucuk. Bila xmelekat maknanya masak la tu... Hehehhe...


Biar sejuk lepas tu baru potong...yummy...sos kastard tu letak dlm peti ais dulu...bagi sejuk sikit baru umpphhh rasanya bila nak makan...


Ha...macam biasa lah kan....juri yang akan merasa dulu...Hihihi...


# Selamat mencuba...hihi...

4 comments:

  1. Klau mkn msa sejuk2 dr peti sis mesti sedappp sgt

    ReplyDelete
  2. owh patut la tanya kan kan kan hehehe :-)

    ReplyDelete
  3. mama amana & arief....betoi2...makan sejuk2 dr peti ais memang sedap... hehehe

    ReplyDelete
  4. Ms Ayang Lia...ye la...ingt kat mak buyung tu je...sbb tu tanya la.... :-P

    ReplyDelete








Mini Rage Face Happy Smiley